Kalender

Kaks ühes rallivõistlus unustatud ralliteedel

Kui harrastajaile on Läänemaal rahvarallisid viimasel kümnendil peetud võrdlemisi sageli, siis viimane sportralli sõideti sealsetel teedel 2002. aasta juunis. Nüüd, 2013. aasta juuni algul avaneb autosportlastel taas võimalus võidu kihutada teedel, mida osalt kasutatud ka millenniumi algul samas regioonis peetud “Valge Daami” nime kandnud rallidel.

Viimase “Valge Daami” ralli võitja Margus Murakas iseloomustab Läänemaa teid positiivselt. “Teed on Läänemaal huvitavad. On kõva kattega kiiremaid teid ja kitsaid pehmemaid teid,” sõnab ta ja toob võrdluseks Vaimõisa ning legendaarse Kaugatuma kiiruskatse. “Regioon on rallisõiduks hea. Minul on varasematest Lääne-Eestis peetud rallidelt meeldivad mälestused.”

Viiekordne Eesti rallimeister ja mitmekordne “Valge Daami” ralli võitja sõnab, et kunagi oli Haapsalu ümbruses sõidetud rallil kindel koht meie rallispordi elus. “See oli tollal hästi korraldatud ralli. Kahju, et viimasest sportrallist Läänemaal nüüdseks juba nii pikk paus sisse on jäänud.”

Lääne-Eesti ralli rajameister Kalle Kruusma ütleb, et vanadest rallikatsetest ligemale pooled on praeguseks ajaks saanud mustkatte ning neil võidu sõita ei saa. “Osadel teedel enam ei lubata rallit korraldada. Põhjuseks on kas looduslikud kaitsealad või kavandatavad tee-ehitused. Mõningaid lõike siiski veel on, mida kasutada saab.” Kavas olevad kiiruskatsed kattuvad Kruusma sõnul endisaegsete katsetega 80 protsendi ulatuses.

Tänavu sõidetakse Lääne maakonnas võidu kolmel erineval kiiruskatsel. Võistluse organisaatorid võtsid šnitti lõunanaabrite lätlaste juures toimuvaist võistlustest, kus koos sportrallidega peetakse rallisprindi võistlusi ning tänavasõiduautod läbivad ositi sama rallirada. Margus Murakas sõnab, et rahvaralliga koos sportralli läbiviimine Lääne-Eestis on kiiduväärt idee.

Võistluspäeva alustavadki esmalt rahvasportlased. Tiki Treiler Lääne-Eesti rahvarallile antakse Linnamäelt start 1. juuni südapäeval. Veidi enam kui tund aega hiljem alustavad samast kohast võistlust Lääne-Eesti rallil osalevad võistluspaarid. Esimene spetsiaalne rallisõiduks kohandatud auto suundub võistluskeskuse vahetust lähedusest rajale kell 13.15. Finišeerib esimene rahvarallil osalev võistluspaar K.U. Oru Auto hoovil mõni minut enne kella 16. Tund hiljem jõuavad finišisse esimesed sportralli võistlejad.

Võidusõidu ettevalmistamisega alustati 2012. aasta suvel. Mullu võistlust organiseerima asudes nägid korraldajad võimalust lülitada sõit E-Cup karikasarja, kuid selle aasta algul võttis Eesti Autospordi Liidu rallikomitee vastu otsuse, et rahvusliku rühma autodele tänavu karikavõistlusi eraldi ei peeta. Kuigi ralli ei kuulu Eesti meistri- ega karikasarja arvestusse, annab ühepäevane võistlus autosportlastele hea võimaluse seda kasvõi treeninguna võtta.

Ralli ohutusülem Olavi Pukk ütleb, et katseteks valitud teed on rallisõiduks suurepärased. Tema hinnangul pakub sportrallil osalejaile kõige enam sõidumõnu 11 kilomeetrine kiiruskatse, mille algusosa on tehniline, keskosa kiire ja mahapööretega ning mille lõpp kulgeb kitsal käänulisel metsateel. Kalle Kruusma rõhutab, et pika katse algus on väga huvitav. Kus ja mis täpsemalt, sellest saab rallipublik täpsema ülevaate rallinädalal ilmuvast ajakirjast Autoleht.

Masinaklasse on Lääne-Eesti rallil kokku neli. Neist esimesse kuuluvad neljarattaveolised N4, S2000, R4, E12 ja A8 klassi autod, teise kaherattaveolised N- ja A-rühma autod, kolmandasse kaherattaveolised rahvusliku rühma autod ja neljandasse E13 klassi veoautod. Ralli korraldamiseks abikäe ulatanud Kert Uus leiab, et selline klassijaotus on tagasihoidliku mastaabiga rallil päris mõistlik. “Palju meil Eestis neid A8, R4 ja S2000 autosid ikka on? E12 mõned ja N4 samuti. Seega võiks oletada, et konkurents tuleb enamvähem tasavägine.”

Tiki Treiler Lääne-Eesti rahvarallil võisteldakse seitsmes tavapärases arvestusklassis. Selle võistlusega saab alguse Autoekspert Balti rahvaralli karikavõistluste uus hooaeg. Samuti kuulub Igaühe Terviseklubi korraldusel Läänemaal peetav rahvaralli SU klassi karikavõistluste arvestusse kolmanda etapina, kolmanda etapina ka Moskvich Liiga rallikarika arvestusse ja neljanda etapina Moskvich Liiga suure karika arvestusse.

Võistlusi toetavad Addinol, Grossi Toidukaubad, Tiki Treiler, K.U. Oru Auto, Red Bull, autod.ee,  Tamrex, K-Rauta, Luku Spetsialist, Sanservice, Cramo, Multilift UV, SA Läänemaa Haigla, Hardwic, Oru vald ja Kullamaa vald. Meediapartner on Autoleht.

Informatsioon Lääne-Eesti ralli ja Tiki Treiler Lääne-Eesti rahvaralli kohta on leitav rally.ee autospordiajakirjast ja Eesti Autospordi Liidu veebilehelt.